تحلیل تنش مالبند متحرک تراکتور به روش المان محدود (FEM)
کد مقاله : 1685-9NCAME (R1)
نویسندگان:
احمد جهانبخشی *
دانشگاه ملی ایلام- بانجو- دانشکده کشاورزی- خوابگاه مطهری اتاق 105
چکیده مقاله:
روش المان محدود امکان تشخیص نقاط بحرانی را به نحوی دقیق و صحیح فراهم می‌سازد. با توجه به شکست های مکرر پین مالبند متحرک در حین کار، در این تحقیق به تحلیل تنش این مالبند به روش المان محدود (FEM) در حین کشش با حداکثر نیروی کششی تراکتور مسی فرگوسن 399 پرداخته شد. شبیه سازی قطعه در نرم‌افزار سالیدورکس و فراخوانی آن در نرم‌افزار انسیس صورت گرفت. سپس قیود و شرایط مرزی اعمال و قطعه تحت بارگذاری قرار گرفت. بیشترین تنش ایستایی بر اساس معیار وان- میسز در نقطه اتصال پین سمت راست و چپ در گره‌های 370 و 1802 به ترتیب برابر با 00/128 و 4/99 مگاپاسکال بدست آمد. مقدار ضریب اطمینان بدست آمده برای نقطه اتصال پین سمت راست و چپ مالبند به ترتیب برابر 83/1 و 36/2 بوده که نشان می دهد احتمال وقوع شکستن یا ترک خوردن در نقطه اتصال پین سمت راست بالاتر است. برای جلوگیری از شکست پین نیاز است ضریب اطمینان این دو قسمت افزایش یابد (بیشتر از 3). با صرف نظر از محل پین ها در مالبند، محدوده تنش های آبی رنگ نشان دهنده ضریب اطمینان نسبتاً خوب این قطعه در برابر نیروهای وارد بر آن است. حداکثر تغییر شکل در مالبند مورد مطالعه برابر با 4-10×793/0 میلی متر بدست آمد که این تغییر شکل در مرکز مالبند و در خلاف جهت کشش تراکتور بر روی مالبند حادث شد.
کلیدواژه ها:
مالبند متحرک، تراکتور مسی فرگوسن 399، شبیه سازی، المان محدود.
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است